Bolsa de PD em Oceanografia

Post doctoral fellowship in Oceanography

Nº: 829

Área de conhecimento: Oceanografia

Field of knowledge: Oceanography

Nº do processo FAPESP: 2011/50317-5

FAPESP process: 2011/50317-5

Título do projeto: Biodiversidade e funcionamento de um ecossistema costeiro subtropical: subsídios para gestão integrada

Project title: Biodiversity and functioning of a subtropical coastal ecosystem: contributions to integrated management

Área de atuação: Dinâmica Sedimentar Costeira

Working area: Coastal Sedimentary Dynamics

Pesquisador responsável: Alexander Turra

Principal investigator: Alexander Turra

Unidade/Instituição: Instituto Oceanográfico / Universidade de São Paulo

Unit/Instituition: Instituto Oceanográfico / Universidade de São Paulo

Data limite para inscrições: 17/05/2015

Deadline for submissions: 2015-05-17

Publicado em: 07/05/2015

Publishing date: 2015-05-07

Localização: Instituto Oceanográfico, São Paulo

Locale: Instituto Oceanográfico, São Paulo

  • Resumo Summary

    O Laboratório de Sedimentologia do Instituto Oceanográfico (Universidade de São Paulo) está recrutando um pesquisador para a posição de Pós-Doutorado. Esta vaga está vinculada ao módulo 6 (Dinâmica Sedimentar) do projeto "Biodiversidade e funcionamento de um ecossistema costeiro subtropical: subsídios para gestão integrada", o qual está associado ao programa BIOTA/FAPESP.

    O candidato deve ter experiência comprovada em pesquisa na área de dinâmica sedimentar costeira, com ênfase em praias, estuários e ambientes de maré, assim como também conhecimentos de geomorfologia costeira, geofísica marinha aplicada, hidrodinâmica costeira, riscos naturais e gerenciamento costeiro. 

    A bolsa é financiada pela FAPESP, para o período entre junho 2015 e dezembro 2016, com possibilidade de prorrogação até dezembro 2017. Os interessados, por favor, devem enviar via e-mail uma cópia do CV, uma carta de interesse e os nomes e informações de dois contatos para referências ao Dr. Javier Alcantara (javier.alcantara@usp.br). O prazo de recepção de inscrições termina domingo 17 de maio. 

    BIODIVERSIDADE E FUNCIONAMENTO DE UM ECOSSISTEMA COSTEIRO SUBTROPICAL: SUBSÍDIOS PARA GESTÃO INTEGRADA
    Pesquisador Responsável:
    Antonia Cecília Zacagnini Amaral.
    Instituição Sede: Instituto de Biologia da Universidade Estadual de Campinas.
    Pesquisadores Principais: Carmen Lucia Del Bianco Rossi Wongtschowski, Áurea Maria Ciotti, Yara Schaeffer Novelli e Alexander Turra.
    Instituições Principais: Instituto Oceanográfico da Universidade de São Paulo e Centro de Biologia Marinha da Universidade de São Paulo. 

    SUMÁRIO
    A região costeira vem sofrendo pressões de diferentes origens, tipos e magnitudes, que comprometem serviços ambientais e levam à perda de qualidade de vida da população que depende direta ou indiretamente de seus recursos. 

    O gerenciamento costeiro tem como meta integrar interesses econômicos, sociais e ambientais e buscar a sustentabilidade dessa região. Entretanto, a tomada de decisão recai sobre a necessidade de um entendimento amplo e ao mesmo tempo profundo do sistema a ser manejado, como preconiza a Agenda 21, integração de conhecimento inexistente na costa brasileira. 

    Nesse sentido, este projeto tem como objetivo realizar uma pesquisa efetivamente integrada e orientada por essa demanda, para entender como uma região costeira funciona em termos sistêmicos, considerando processos físicos, biológicos e sociais, como circulação, transporte de sedimentos, interações tróficas, fluxos de matéria e energia, produção e dinâmica pesqueira, entre outros temas. 

    Adicionalmente, este estudo irá caracterizar os serviços ambientais prestados por esse ambiente, incluindo os econômicos e os não econômicos, bem como os diretos e indiretos, com destaque para aqueles derivados da biodiversidade marinha, e avaliar a importância socioeconômica da região.
     
    Por fim, pretende elaborar, de forma participativa, propostas de ação visando a sustentabilidade da região. Como estratégia de execução, este projeto considerará a baía do Araçá como modelo de estudo que poderá ser transposto para outras regiões. 

    A obtenção e a análise desses dados de forma simultânea, por tipo de habitat, permitirá investigar essa região sob uma ótica integrada, ou seja, as questões relacionadas com o estado atual da área e sua importância ecológica, social, econômica e política permitindo um diálogo entre ciência e tomadores de decisão.

    A complexidade do tema demanda, portanto, que o projeto seja estruturado em módulos de estudo: 
    1. Sistema Planctônico, 
    2. Sistema Nectônico,
    3. Sistema Bentônico,
    4. Sistema Manguezal, 
    5. Hidrodinâmica,
    6. Dinâmica Sedimentar,
    7. Interações Tróficas,
    8. Diagnóstico Pesqueiro,
    9. Identificação e Valoração dos Serviços Ecossistêmicos,
    10. Gestão Integrada e 
    11. Modelagem Ecológica. 

    Esta proposta constitui-se ainda em uma iniciativa de integração de diferentes áreas do conhecimento, pesquisadores e instituições de ensino e pesquisa, estratégica para formação de recursos humanos, produção de conhecimento e ampliação da competência do Estado de São Paulo para estudos em biodiversidade, conservação e gestão marinha. 

    A seguir, o projeto de pós-doutorado associado ao projeto BIODIVERSIDADE E FUNCIONAMENTO DE UM ECOSSISTEMA COSTEIRO SUBTROPICAL: SUBSÍDIOS PARA GESTÃO INTEGRADA, processo FAPESP 2011/50317-5.

    DINÂMICA SEDIMENTAR DA BAÍA DO ARAÇÁ (SE BRASIL): ANÁLISE DOS PROCESSOS NATURAIS E IMPACTOS ANTRÓPICOS APLICADA AO GERENCIAMENTO COSTEIRO

    Supervisor: Prof. Dr. Alexander Turra.
    Co-supervisor: Prof. Dr. Javier Alcántara.
    Instituição sede: Instituto Oceanográfico, Universidade de São Paulo (IOUSP).

    RESUMO
    A Baía de Araçá (Canal de São Sebastião, SE do Brasil), com uma grande importância ecológica e intensas transformações nas últimas décadas pelas atividades antrópicas (incluindo, entre outras atividades, a expansão de um porto, o vertido de matérias na linha de costa e dragagens), precisa de estudos integrados para sua conservação.
     
    A análise da dinâmica sedimentar atual, resultado da interação entre as ondas e correntes de marés, a disponibilidade e características dos sedimentos e os efeitos das atividades humanas, é necessária para compreender a evolução desse ambiente costeiro e as consequências para seus frágeis ecossistemas.

    Portanto, o objetivo deste projeto é caracterizar a atual dinâmica sedimentar, incluindo suas mudanças sazonais, a relação com os processos hidrodinâmicos e o controle geomorfológico, o impacto das modificações humanas nessa dinâmica durante as últimas décadas e a prognose do comportamento sedimentar da baía em diferentes cenários futuros (variações climáticas naturais e mudança climática, subida do nível do mar, mudanças nas atividades antrópicas na região). 

    Para isso, dispõe-se dos resultados prévios do projeto, e será preciso realizar novas amostragens e medições no campo, realizar análises sedimentares no laboratório, aplicar modelos numéricos e incorporar todos os resultados num sistema de informação geográfica. Essas atividades e seus resultados serão também encaminhados à coordenação científica com os demais módulos do projeto.

    The laboratory of Sedimentology of the Oceanographic Institute (University of São Paulo) is recruiting a post-doctoral research. The position is related to module 6 (Sedimentary Dynamics) of the research project "Biodiversity and functioning of a subtropical coastal ecosystem: a contribution to integrated management", which is associated with the BIOTA/FAPESP program. 

    The candidate should have demonstrable experience in research studies of coastal sedimentary dynamics, with emphasis in beaches, estuaries, and tidal environments, as a desirable knowledge of coastal geomorphology, applied marine geophysics, coastal hydrodynamics, natural risks and coastal management. 

    The fellowship is funded by FAPESP, for an initial period from June 2015 to December 2016, with possibilities of prorogation until December 2017. To apply, please send by e-mail the CV, a letter of intention and the names and e-mails of two contacts for references to Dr. Javier Al cantara (javier.alcantara@usp.br). Applications close on Sunday 17th May.

    BIODIVERSITY AND FUNCTIONING OF A SUBTROPICAL COASTAL ECOSYSTEM: CONTRIBUTIONS TO INTEGRATED MANAGEMENT
    Principal Investigator:
    Antonia Cecília Zacagnini Amaral.
    Home Research Institution: Instituto de Biologia da Universidade Estadual de Campinas (São Paulo, Brazil).
    Co-Principal Investigators: Carmen Lucia Del Bianco Rossi Wongtschowski, Áurea Maria Ciotti, Yara Schaeffer Novelli e Alexander Turra.
    Main Institutions: Instituto Oceanográfico da Universidade de São Paulo e Centro de Biologia Marinha da Universidade de São Paulo (São Paulo, Brazil).

    ABSTRACT
    The coastal region has been subject to pressures of different origins, types, and magnitudes, which compromise environmental services and lessen the quality of life for the population that depends directly or indirectly on coastal resources. 

    The aim of coastal management is to integrate economic, social, and environmental interests, and to seek regional sustainability. However, decision-making is necessarily based on a full and at the same time profound understanding of the system to be managed, as prescribed by Agenda 21.

    In this context, this project has the objective of carrying out an investigation that is effectively integrated and guided by this requirement to understand how a coastal region functions in systemic terms, considering physical, biological, and social processes, such as circulation, sediment transport, tropic interactions, matter and energy flows, and fisheries production and dynamics, among other subjects.
     
    In addition, this study will characterize the services contributed by this environment, including economic and non-economic services as well as direct and indirect ones, with emphasis on those derived from marine biodiversity; and will also evaluate the socioeconomic importance of the region. 

    Finally, the intention is to develop, in a participatory manner, proposals for action with a view toward maintaining the sustainability of the region. As a strategy for its execution, this project will consider Araçá Bay as a model for the study, with future applications to other regions. 

    Simultaneous gathering and analysis of these data, according to the type of habitat, will allow this region to be investigated from a unified viewpoint, that is, to examine issues related to the present state of the area and its ecological, social, economic, and political importance, thus permitting a dialogue between science and decision-makers. 

    The complexity of the subject requires, therefore, that the project be structured in study modules: 
    1. Plankton System; 
    2. Nekton System; 
    3. Benthic System; 
    4. Mangrove System; 
    5. Hydrodynamics; 
    6. Sediment Dynamics; 
    7. Tropic Interactions; 
    8. Fisheries Assessment; 
    9. Identification and Valuation of Ecosystem Services; 
    10. Integrated Management; and 
    11. Ecological Modeling. 

    This proposal also constitutes an initiative to integrate different areas of knowledge, investigators, and educational and research institutions, in a strategy for the development of human resources, generation of new knowledge, and broadening capabilities within the State of São Paulo for studies in the areas of biodiversity, conservation, and management of marine resources. 

    Below, postdoctoral research project associated to the research project BIODIVERSITY AND FUNCTIONING OF A SUBTROPICAL COASTAL ECOSYSTEM: CONTRIBUTIONS TO INTEGRATED MANAGEMENT, reference FAPESP 2011/50317-5.
     
    SEDIMENTARY DYNAMICS OF ARAÇÁ BAY (SE BRAZIL): ANALYSIS OF NATURAL PROCESSES AND ANTHROPIC IMPACTS APPLIED TO COASTAL MANAGEMENT
    Supervisor:
    Prof. Dr. Alexander Turra.
    Co-supervisor: Prof. Dr. Javier Alcántara.
    Home Institution: Oceanographic Institute, University of São Paulo (IOUSP). 

    ABSTRACT
    The Araça Bay (São Sebastiao Channel, SE of Brazil), with a high ecological relevance and an intense transformation in the last decades for the human activities (including, among other activities, a harbor expansion, building, debris discharges, and dredging), requires integrated studies for its conservation.

    The analysis of the present sedimentary dynamics resulting of the interactions among the waves and tidal currents, the availability of sediments and their characteristics, and the effect of the human activities, is necessary to understand the evolution of this coastal environment, and the consequences for their fragile ecosystems. 

    Therefore, the objective of this research project is to characterize the present sedimentary dynamics, attending to seasonal patterns, relationship with the hydrodynamic processes and the geomorphological control, the impact of human alterations in the natural dynamics during the last decades and the prognosis of the sedimentary pattern of the bay in different future scenarios (natural climatic oscillations and climate change, sea level rise, changes in regional human activities). 

    For that purpose, previous results of the project are available, and it will be necessary to carry out new sediment sampling and field measurements, sedimentary analyses in the laboratory, applied numerical models and incorporate all the results within a geographic information system. These activities and results will be also focused to a coordinated research with the other modules of the project.

    This opportunity is open to candidates of any nationalities. The selected candidate will receive a FAPESP's Post-Doctoral fellowship in the amount of R$ 6,143.40 (around 2,600 USD) monthly and a research contingency fund, equivalent to 15% of the annual value of the fellowship which should be spent in items directly related to the research activity.
     
    More information about the fellowship is at: www.fapesp.br/en/5427.